SEO - Søkemotoroptimalisering

De fleste bedrifter er klar over viktigheten av søkemotoroptimalisering (SEO), men de færreste vet hvordan de faktisk skal gå frem.

SEO består av flere forskjellige elementer, og å vite hva de er og hvordan de fungerer er nøkkelen til å forstå hvorfor SEO er så viktig. Kort sagt, SEO er viktig fordi det gjør nettstedet ditt mer synlig, og det betyr mer trafikk og flere muligheter for å konvertere potensielle kunder til kunder.

Organisk søk er ofte den viktigste kilden til trafikk
Organisk søk er ofte den største kilden til trafikk, i tillegg til en av de viktigste kildene i salgs-trakten og til slutt å få besøkende til å gjøre en konvertering eller handling.

Som markedsførere vet, eier Google en betydelig større del av søkemarkedet enn konkurrentene.

Noen av disse er: Yahoo, Bing, Baidu, DuckDuckGo og andre.

De betyr ikke at ene alene fokus skal være på Google. For selskapets synlighet og tilgjengelighet, kan fint gjøres synlig på de andre søkemotorene også. Men at Google er første prioritet er helt riktig. Google eier ca 75-80 prosent av det totale søkemarkedet. Derfor er det viktigere å følge retningslinjene til Google, enn de andre.

 

Ja, takk! Jeg vil ha et uforpliktende tilbud

SEO skaper tillit og troverdighet
Målet med SEO er å etablere et sterkt fundament i søk, en intuitiv brukeropplevelse og troverdighet til merkevaren og dets digitale egenskaper. Samt å gi relevant innhold til de som søker etter erfaringer.

En langsiktig strategi
SEO kan (og forhåpentligvis vil) ha en merkbar innvirkning i løpet av det første året, og mange av disse handlingene vil ha en innvirkning som varer mer enn flere år.

Etter hvert som markedet utvikler seg, er det ekstremt viktig å følge trendene og endringene nøye. Men til og med en nettside som ikke har hatt mengder av SEO arbeid i lang tid, vil forbedres med noen få og enkle grep (basert på SEO-best-praksis). 

Hvis du ikke er på «førstesiden» er du ikke synlig
Det er ingen hemmelighet i SEO-verdenen at hvis du ikke er på første siden av Google, får du ikke like mange henvendelser som konkurrentene.

Mange undersøkelse viser at de tre første organiske søkerangeringene resulterer i nesten 40 prosent av alle klikk, mens opptil 30 prosent av alle resultatene på side 1 og 2 ikke blir klikket i det hele tatt.

Det betyr en ting:
Hvis du ikke er på førstesiden, må du jobbe for å komme dit. (Vi kan selvfølgelig hjelpe deg)

Er SEO viktig for alle slags virksomheter?
Hvis du fremdeles leser denne artikkelen, lurer du størst sannsynlig på om SEO virkelig er så viktig for deg og din bedrift.

Du kan ha en virksomhet i en bransje der det er liten eller ingen konkurranse, så du er kanskje allerede på førstesiden? Eller du kan slite med å rangere i det hele tatt, og lurer på om det er andre alternativer enn SEO som kan gi resultatet du trenger.

Uansett hva din situasjon er, hvis du har et nettside som representerer din bedrift – så er SEO viktig for deg. Enten virksomheten din er ny eller gammel, sliter eller lykkes, liten eller stor, er SEO avgjørende for din digitale tilstedeværelse. Til og med om du er den eneste leverandøren i bransjen din, er SEO fortsatt viktig.

Ja, takk! Jeg vil ha et uforpliktende tilbud